Wat zegt Matt Cutts van Google over content curation?

Wat zegt Matt Cutts van Google over content curation?

Content curation gaat over het herpubliceren van andermans content, maar niet op de manier zoals aggregator sites dat doen. Die nemen de content ongefilterd over en vullen deze ook niet aan. Als je wat meer weet over SEO c.q. zoekmachine optimalisatie, dan weet je ook dat je moet zorgen voor unieke content.

Publiceer je geen unieke content dan voeg je ‘in de ogen van Google’ niets nieuws toe aan het World Wide Web, dus waarom zouden ze je dan indexeren en gevonden laten worden? Een gebruiker van de Google zoekmachine zit namelijk niet te wachten op drie keer hetzelfde artikel. Het origineel volstaat.

Dubbele content, in SEO jargon “duplicate content” genoemd, doet dus niets voor je vindbaarheid in Google.

Maar wat zegt Matt Cutts van Google hierover? Je ziet en hoort het in onderstaande video waarin Matt Cutts antwoord geeft op de vraag: “Veel sites hebben een pagina voor persberichten of nieuwspagina waarin ze berichten publiceren die elders al zijn gepubliceerd. Dit is allemaal “duplicate content” dus zijn zij niet beter af wanneer ze deze pagina’s verwijderen, zelfs als ze genoeg originele content hebben?”

Het antwoord van Google is ‘ja’, tenzij je zorgt voor toegevoegde waarde. Dus wel originele artikelen en curatie (zoals de New York Times doet), maar geen aggregatie (zoals het voorbeeld links op zijn scherm). En tussen deze twee uitersten zitten natuurlijk heel veel grijswaarden.

Houd altijd het belang van je lezer voor ogen. Wees je ervan bewust dat dit echte mensen zijn zoals jij. Natuurlijk ga je ze dan geen aggregaten voorschotelen van alle titels met een bepaald keyword, dan een zin en dan een link naar het origineel. Wat heeft dat voor zin? We kunnen toch allemaal al Googelen!

 Fotocredit

Aan de slag met BuzzTalk media intelligence

Wereldwijde monitoring over alle landen en talen heen
Websites, blogs, tweets, Facebook en wetenschappelijke journals
Online en offline (print) media
Radio en TV (Nederland)
Verrijking met feiten via Thomson Reuters
Sentiment, bereik en gemoedstoestand meten
Relaties met beurskoersen nagaan
Gebruiksvriendelijk dashboard
Steeds meer bronnen via Crowd Sourced Learning
Publicatie naar je eigen website of digitale magazine

Doorzoek nu (gratis) alle media: Naar BuzzCovery »
About Barbara Kremers

Barbara helpt kennisondernemers en bedrijven met hun inbound marketing strategie. Wil je aan de slag met digitale marketing, content creatie (met name bloggen) en content curatie? Klik door naar Verzilver Je Expertise »

Comments

  1. De diversiteit aan URL’s levert vaak een “duplicate content” probleem op. Dat houdt het volgende in: één pagina met informatie die via twee of meerdere, verschillende URL’s toegankelijk is, waardoor één pagina eigenlijk meerdere malen door Google wordt geïndexeerd.

Speak Your Mind

*