Het vinden van niche influencers met BuzzTalk

Het vinden van niche influencers met BuzzTalk

Met de opkomst van social media stijgt ook het belang van het vinden van “influencers”, Twitteraars en bloggers met digitale invloed. Dit zijn de mensen met een groot netwerk waardoor een bericht snel viraal kan worden.

Maar niet alleen de grootte van hun netwerk is belangrijk want invloed is niet hetzelfde als populariteit. Concentreer je daarom niet op de traditionele BN-ers alleen, maar ga juist op zoek naar de mensen die anderen tot actie kunnen bewegen binnen het ‘topic’ waarover zij invloed hebben. Een soort “niche influencers”.

De traditionele influencers zijn gemakkelijk te vinden en iedereen zit al achter ze aan. Ze worden dan ook al vaak bestookt met verzoeken als “wil je dit promoten of dat”, maar juist als ze dat te vaak zouden gaan doen verliezen ze hun geloofwaardigheid. Niemand houdt immers van wandelende commercials. Het bereik mag dan nog wel groot zijn, de kans dat ze hun volgers tot actie bewegen wordt er kleiner mee.

Ga voor kwaliteit en niet kwantiteit. Zoek de niche influencers in plaats van de traditionele beroemdheden.

Alleen hoe vind je die? Hoe kom je erachter wie invloed heeft in jouw niche? Wie wil je gaan betrekken bij jouw product of dienst (of die van je klanten)?

De BuzzTalk applicatie biedt uitkomst. Binnen jouw niche wordt bijgehouden wie de actieve Twitteraars zijn en wat hun Klout Score is. De Klout Score is een getal dat iets zegt over de grootte van het bereik van de Twitteraar en hoeveel (digitale) invloed deze heeft (worden tweets geretweet, wat is de score van de mensen die hem of haar volgen, etc). Je kunt filteren en sorteren en direct vanuit de applicatie de juiste gebruikers gaan volgen.

Je formuleert eerst je zoekvraag in BuzzTalk zodat je relevante blogs, nieuwsberichten, forumposts en Tweets krijgt. Van de actieve Twitteraars (die Tweeten over het onderwerp van jouw zoekvraag) kun je de Klout distribution opvragen. Je kijkt dus alleen naar relevante Tweeps.

Klout distributino van topical influencers

Vervolgens kijk je naar de ‘most active users’ oftewel de binnen jouw niche meest actieve Twitteraars. Je kunt filteren en selecteren op Klout Score en direct hun laatste Tweets bekijken (die over jouw zoekvraag gaan).

Meest actieve Twitter users binnen een niche

Zoek jij naar influencers en waar let je dan op? Laat het weten via de comments.

Bron:

The Fallacy of Influence

www.toprankblog.com4/18/12

How important is influence with online marketing? Most professionals would say influence is pretty important, especially when it comes to social media…

Tip:

Lees meer over de invloed van de consument en hoe je deze kunt inzetten om jouw merk te versterken in dit Forrester rapport “B2B Marketing Trends & Predictions for 2012” (te downloaden via Eloqua).

How to get grip on the social media hype

Aan de slag met BuzzTalk media intelligence

Wereldwijde monitoring over alle landen en talen heen
Websites, blogs, tweets, Facebook en wetenschappelijke journals
Online en offline (print) media
Radio en TV (Nederland)
Verrijking met feiten via Thomson Reuters
Sentiment, bereik en gemoedstoestand meten
Relaties met beurskoersen nagaan
Gebruiksvriendelijk dashboard
Steeds meer bronnen via Crowd Sourced Learning
Publicatie naar je eigen website of digitale magazine

Doorzoek nu (gratis) alle media: Naar BuzzCovery »
About Barbara Kremers

Barbara helpt kennisondernemers en bedrijven met hun inbound marketing strategie. Wil je aan de slag met digitale marketing, content creatie (met name bloggen) en content curatie? Klik door naar Verzilver Je Expertise »

Comments

  1. Nicole says:

    Niet alleen bij het ontwikkelen van klantgerichtheid laten organisaties steken vallen. Ook bij het luisteren en integreren van de stem van de klant – het monitoren van de klantbeleving – blijven organisaties vaak nog hangen op het niveau van het meten van klantentevredenheid. En op basis waarvan?! Nodig ze persoonlijk uit, laat ze spreken in een live omgeving. Terwijl inmiddels bekend is dat klantentevredenheid maar beperkt van invloed is op klantgedrag en ook maar weinig zegt over de ware loyaliteit van klanten. Het zegt hooguit iets over de retentie van klanten. Klantentevredenheid blijkt vooral een calculerende afweging te zijn die klanten in hun hoofd maken, hetgeen hoogstens leidt tot wat wij ‘berekenend commitment’ noemen. Daadwerkelijk gedrag wordt veel meer aangedreven door emoties, wat resulteert in een zogeheten ‘affectief commitment’. Feitelijk klantgedrag blijkt dus grotendeels emotiegedreven. De mening van vrienden of aanbevelingen op internet is vele malen belangrijker dan het geheel van je marketinginspanningen. De economische, berekenende kosten-batenafweging die klanten maken ten aanzien van een product of dienst, wordt vaak door emoties overstemd. Emoties blijken veel betere voorspellers van wat klanten werkelijk beweegt. Werken aan loyale klanten vereist vooral aandacht voor emoties van klanten. En is jouw organisatie daarop ingericht ..?! Vraag het je klanten eens …. en met name je frontline medewerkers. Of neem gewoon eens een headset en ga nu eens écht realtime meeluisteren op het kloppend hart van je organisatie.

Speak Your Mind

*