Content curatie is geen quick fix

Content curatie is geen quick fix

Aansluitend op het vorige artikel, waarbij duidelijk werd hoeveel werk het is om op een goede manier content te cureren, vertel ik je nu wat content curatie niet is. Waarom? Omdat content curatie maar al te vaak wordt gezien als de snelle, gemakkelijke en goedkope manier om blogs te voorzien van content. Maar niet alleen voor de vindbaarheid in Google, nee soms gaat het zelfs zo ver dat de illusie wordt gewekt dat je met volledig geautomatiseerde systemen ook maar in de buurt zou kunnen komen van iets dat een ‘thought leader’ wordt genoemd.

Daarom dus even op een rijtje drie dingen die niets te maken hebben met ECHTE content curatie:

1. Content curatie is geen shortcut

Content van derden kan een mooie en zinvolle aanvulling zijn op de eigen content van je blog. Anderen hebben immers ook zoveel goede dingen te melden, dus je doet je publiek er een plezier mee als je de pareltjes voor hen eruit hebt gezocht.

Maar volledig vertrouwen op content van anderen kan alleen voor je werken als je eerst leest wat je deelt, alleen dat deelt wat de moeite waard is voor jouw volgers/fans/bloglezers/contacten om ook te lezen, en vertelt waarom het de moeite waard is gelezen te worden (‘abstracting’ oftewel strategie 1 uit de vorige blogpost). Daarbij kun je natuurlijk nog verder gaan, en ja… dat kost tijd maar levert ook meer op, door een andere strategie te kiezen zoals bijvoorbeeld ‘storyboarding‘.

2. Content curatie is niet te automatiseren

Hier moet ik even genuanceerd over spreken. Content curatie is niet te automatiseren, maar kan wel vergemakkelijkt worden door computeralgoritmen. Automatisering kan je helpen om nieuwe content te vinden, een lijstje voor je klaar te zetten voor review (zoals Curata of BuzzTalk dat doet bijvoorbeeld) en helpen bij de distributie naar verschillende kanalen.

Echter… anderen kunnen dezelfde content ook ontdekken en cureren. Dus hoe ga je je dan nog onderscheiden? De werkelijke toegevoegde waarde zit dan ook in het commentaar dat je levert op een artikel. Het perspectief dat je extra biedt. Zo verrijk je wat al bestaat en maak je er iets nieuws van. Content curatie als content re-use, repackage, repurpose en recycle.

Omdat een computeralgoritmen, hoe ver we ook zijn met kunstmatige intelligentie, niet in staat is zinnig commentaar te leveren op artikelen, laat staan dat jouw positie als expert erdoor zou groeien, zeg ik… content curatie is niet te automatiseren.

3. Content curatie is geen aggregatie

Als je alleen maar verzamelt zonder voort te bouwen op de content ben je een content aggregator. Een soort van copycat die alleen maar nog meer ruis toevoegt aan het web. Dat content curatie noemen is de terminologie misbruiken. Toegegeven.. je kunt iets van waarde toe te voegen doordat je een “best of” selectie maakt, maar kom op zeg… als je iets doet, doe het dan gewoon goed. No pain, no gain. Hoe meer je geeft, des te meer je zult oogsten.

Bron: The Free Library. S.v. What content curation can do for your business–and three things it can’t..”

Quote: “Beverly Sills.” BrainyQuote.com. Xplore Inc, 2014.

Aan de slag met BuzzTalk media intelligence

Wereldwijde monitoring over alle landen en talen heen
Websites, blogs, tweets, Facebook en wetenschappelijke journals
Online en offline (print) media
Radio en TV (Nederland)
Verrijking met feiten via Thomson Reuters
Sentiment, bereik en gemoedstoestand meten
Relaties met beurskoersen nagaan
Gebruiksvriendelijk dashboard
Steeds meer bronnen via Crowd Sourced Learning
Publicatie naar je eigen website of digitale magazine

Doorzoek nu (gratis) alle media: Naar BuzzCovery »
About Barbara Kremers

Barbara helpt kennisondernemers en bedrijven met hun inbound marketing strategie. Wil je aan de slag met digitale marketing, content creatie (met name bloggen) en content curatie? Klik door naar Verzilver Je Expertise »

Speak Your Mind

*