Succesvol intranet via content creatie en content curatie

Succesvol intranet via content creatie en content curatie

Intranetten hebben vaak een slechte reputatie, maar het kan zo’n mooi platform zijn voor innovatie en samenwerking binnen een groot bedrijf. IBM’s intranet, binnen het bedrijf bekend als de ‘W3 On Demand Workplace’ staat bekend als een van de beste intranetten. Wat is het geheim achter het succes van W3? In deze video vertelt Ben Edwards, VP Digital Strategy & Development bij IBM hierover.

Tweet Zeitguy content creation & content curation

Je start met de mensen

De ‘killer app’ is het grote personeelsbestand van IBM. IBM startte met het personeelsbestand van maar liefst 407000 mensen en bouwde daar de applicaties omheen. Denk aan blogs, een interne wiki, social bookmarking tools, file-sharing tools etc. Het stond iedereen vrij een bijdrage te leveren en dat gebeurde! Start dus met de mensen en wat zij willen doen met een intranet en dat is vooral het opzoeken van andere medewerkers.

Employee published content als succesfactor

Je kunt binnen het IBM intranet twee typen content onderscheiden. Professional produced content geproduceerd door de corporate communicatieafdeling, zeg maar de officiële ‘push’ content van bedrijf naar medewerker. En de employee published content door alle andere medewerkers op de wiki en blog. Waar de officiele content traag groeide naar een top en weer wat afnam, bleef de employee producer content exponentieel toenemen. Er is nu 10 tot 15 keer zoveel employee published content als professionals producer content.

Nieuwe rollen onstaan zoals curator en coach

Er zal altijd een plaats blijven bestaan voor officiële bedrijfscommunicatie, denk aan jaarverslagen of persberichten. Die zaken verdwijnen niet, maar worden aangevuld met intern en extern nieuws. Er ontstaan daarbij wel nieuwe rollen zoals content curator. Die vergelijkbaar met de curator in het museum een collectie samenstelt van in dit geval digitale zaken om de overvloed aan informatie in te dammen. Curatie is een respons op een wereld van (informatie)overvloed. De IBM communicatie-afdeling moet nu de beste artikelen identificeren die door de medewerkers worden geschreven.

Met zo’n overvloed wordt het selecteren van content enorm belangrijk. Je moet een goed besef hebben van wat belangrijk is. Je kunt als expert in een bepaalde industrietak daarvoor de informatie cureren. IBM kan zo het nieuws blijven geven over veel verschillende industrietakken.

Een andere mogelijke rol is coaching. IBM maakt het de experts mogelijk om het vertrouwenswaardige punt van contact te zijn voor informatie. Dit gebeurt door de experts te helpen om beter te worden in communicatie en ervoor te zorgen dat ze blijven bijdragen.

Het draait allemaal om binden en delen, creëren en filteren. Het intranet als een eigen Facebook, dat ervoor zorgt dat je medewerkers beter worden in netwerken en communiceren. Wanneer alles projectdocumentatie op 1 plaats (WikiCentral) te vinden is dat veel efficiënter dan wanneer je meerdere versies van een document via de e-mail moet uitwisselen. Zo vergroot een goed intranet de waarde van je bedrijf.

Herken je deze ontwikkeling binnen jouw eigen bedrijf? Zijn bij jullie medewerkers al meer betrokken bij content creatie en zie je nieuwe rollen rondom content curatie ontstaan? Deel je ervaring via de comments.

Bronnen:

Meer lezen?

Zelf aan de slag met content curatie

Aan de slag met BuzzTalk media intelligence

Wereldwijde monitoring over alle landen en talen heen
Websites, blogs, tweets, Facebook en wetenschappelijke journals
Online en offline (print) media
Radio en TV (Nederland)
Verrijking met feiten via Thomson Reuters
Sentiment, bereik en gemoedstoestand meten
Relaties met beurskoersen nagaan
Gebruiksvriendelijk dashboard
Steeds meer bronnen via Crowd Sourced Learning
Publicatie naar je eigen website of digitale magazine

Naar de website »
About Barbara Kremers

Barbara is zelfstandig ondernemer en helpt experts die leiden aan de curse of knowledge om strategisch te bloggen. Bedrijven met kennisintensieve "high involvement" producten en diensten kunnen terecht bij Amylion.nl voor een inboundmarketingstrategie of HubSpot implementatie. Wie relaties (of zichzelf) in het zonnetje wilt zetten bestelt champagne bij ChampagneBabes.nl. Verder is Barbara freelance marketing manager bij Byelex; leverancier van innovatieve softwareoplossingen voor media monitoring en analyse.

Speak Your Mind

*